بایگانی نوشته‌ها


حاکمیت شرکتی چیست؟

حاکمیت شرکتی چیست؟

حاکمیت شرکتی چیست؟   ?What’s corporate governanceبعد از تحولات عظیمی که از تحقق یافتن آرزوی بشر مبنی بر کار کردن با دیگران و مشارکت براي نیل به هدف مشترك صورت گرفت  و رشد و تکامل اجتماعی را به همراه آورد ؛رفته رفته ،اندیشه جدایی مالکیت از مدیریت شکل گرفت که به نظر می رسد یکی از با اهمیت ترین رخدادهاي اوایل سده بیستم باشد. پی آمد منطقی این تحول، ایجاد و گسترش بازار هاي مالی و پولی و رونق روز افزون آنها و سپردن نقش اجتماعی و اقتصادي گسترده تر به حرفه حسابداري و حسابرسی در فرآیند پاسخگویی مدیران به مالکان وسایر ذي نفعان بود. در پی این تحولات از مسائل مهمی که در سالهای اخیر در پی رسوایی های گسترده مالی در سطح شرکتهای بزرگ مورد توجه پژوهشگران قرارگرفته وبه عنوان یکی از موضوعهای مهم برای سرمایه گذاران نیز مطرح شده؛موضوع حاکمیت شرکتی است که به لزوم نظارت برمدیریت شرکت و تفکیک واحد اقتصادی ازمالکیت آن ودر نهایت حفظ حقوق سرمایه گذاران وذینفعان می پردازد.

ممیز مالیاتی کیست؟

ممیز مالیاتی کیست؟

وقتی افراد در قالب سازمان‌ها و شرکت‌ها شروع به فعالیت می‌کنند، این حقیقت وجود دارد که زیرساخت‌ها و منابعی که در دسترس آن‌ها است، توسط دولت‌ها تأمین شده است.به همین دلیل این مجموعه‌ها موظف هستند تا در بازه‌هایی مشخص، مبالغی را به عنوان حق استفاده از این منابع به دولت بپردازند تا دولت بتواند جایگزین آن‌ها را در دسترس قرار دهد. این تعریف مالیات است. بسیار شنیده‌ایم که سازمان‌ها تخلف «فرار مالیاتی» را مرتکب می‌شوند.

تاثیر هموارسازی سود بر مالیات

تاثیر هموارسازی سود بر مالیات

معنای سود چیست؟ساده‌ترین تعریف سود تفاوت بین قیمت تمام شده و قیمت خرید یک کالا است. ولی میزان سود چه تاثیری بر مالیات دارد؟ و ارتباط آن با هموار­سازی سود چیست؟ تمام این موارد در ادامه مطلب مورد بررسی قرار گرفته است.معنای هموار­سازی سود چیست؟به تغییر نوسانات درآمدی هموارسازی گفته می‌شود، در واقع با تغییر دادن هزینه­ ها می­توان باعث ایجاد یک درآمد پایدار در شرکت شد که به معنای هموار سازی سود است.

حسابرسی مستقل

حسابرسی مستقل

حسابرسی مستقل به حسابرسی گفته می‌شود که توسط افراد یا شرکت‌هایی مستقل و به صورت حرفه‌ای اقدام به ارائه خدمات حسابرسی می‌کنند. معمولا این افراد از جانب مدیران شرکت‌ها فراخوانی می‌شوند و در قالب یک قرارداد اقدام به حسابرسی مالی یک مجموعه می‌کنند.

حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی

سيستم کنترلهاي‌داخلي، مجموعه‌اي‌است از سيا‌ستها، روشها و دستورالعملها که مديريت واحد اقتصادي در قالب کنترلهايي اعم از مالي و غير‌مالي، به‌منظور تنظيم و کارايي امور، حفظ و حراست از داراييها، اطمينان يافتن از رعايت خط‌مشي‌هاي سازمان و دقت و صحت و کامل بودن دفاتر، حسابها و گزارشات مالي، برقرار مي‌نمايد. هدف کنترلهاي داخلي، اطمينان‌يافتن از وجود موازيني است براي جلوگيري از اشتباه و تقلب و تسهيل کشف آنها در صورت ارتکاب.

دسته‌بندی مطالب وبلاگ
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...